به قول قدیمی ها کاسب است و اعتبارش!

از اولین معاملات بشر تا به امروز فروشندگان همواره در جهت کسب اعتماد مشتریان خود تلاش کرده اند و سعی داشته اند با جلب بیشتر اعتماد افراد فروش و درنتیجه سود بیشتری کسب کنند.

امروزه با وجود تغییر در شیوه معاملات و سبک زندگی همچنان اعتماد سازی یک چالش بزرگ برای کسب و کارهاست به ویژه که با افزایش جمعیت و پیچیده تر شدن روابط مخصوصا در حوزه تجاری جلب اعتماد مشتریان سخت تر از گذشته شده است و ما به عنوان صاحبان و یا مدیران کسب و کارها وظیفه جذب اعتماد مخاطبین خود را داریم.

 قطعا در حوزه فروش آنلاین نیز این حساسیت بسیار شدید تر است چرا که در فروش فیزیکی به دلیل مراجعه مشتریان به فروشگاه ما و بازدید از شرایط کار به مراتب اعتماد سازی آسان تر بوده و مخاطبین ما تا حد قابل قبولی به ما اعتماد کرده و خرید خود را نهایی می کندد؛ اما در حوزه فروش آنلاین شرایط کاملا متفاوت است. متاسفانه با توجه به گسترش کلاه برداری های اینترنتی و هک شدن حساب بسیاری از افراد، به‌صورت ناخودآگاه بسیاری از مخاطبین در اولین برخورد با صفحه فروشگاهی آنلاین ما ذهنیتی منفی خواهند داشت و ما باید با استفاده از روش ها و استراتژی‌های مشخصی اعتماد آنها را به دست آوریم. البته در باره شیوه های اعتماد سازی در کسب و کار به خصوص در حوزه فروش آنلاین توضیحات و آموزش های کاربردی و مفصلی را در دوره‌های آموزشی تبلیغات دریک آموزش می دهیم اما در این مقاله به‌صورت مختصر 7 گام سریع و موثر را در جهت کسب اعتماد مخاطبین معرفی می‌نماییم.

1. از پروتوکل HTTPS استفاده کنید

Secure که به اختصار https نوشته می‌شود، در واقع یک نسخه رمزگذاری شده از http است که به عنوان پروتکل اصلی مورد استفاده برای انتقال داده‌ها از طریق شبکه جهانی اینترنت شناخته می‌شود.

اگر زیاد به جست و جو در فضای اینترنت پرداخته باشید حتما متوجه شده اید که در ابتدای آدرس برخی سایت ها « http:// /  »  و برای برخی ها « https:// /  »   قرار گرفته است. معمولاً سایت هایی که از اعتبار بیشتری برخوردار هستند مانند بانکها، فروشگاه‌های معتبر و … از این شیوه رمز گذاری برای سایت خود استفاده می نمایند و مخاطبین با دیدن این عبارت در ابتدای تدرس اینترنتی شما بیشتر به شما اعتماد می نمایند.

سیستم های پاسخگویی دیجیتال مارکتینگ دریک

2. سیستم و یا تیم پشتیبانی قوی ایجاد کنید

بی شک پاسخگویی به مشتریان آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن یکی از اصلی ترین فاکتورهای اعتماد سازی خواهد بود. بسیاری از مخاطبین سایت‌های فروشگاهی پیش از انجام خرید سوالاتی را مطرح می‌کنند و یا با شماره های اعلام شده تماس می‌گیرند تا صرفاً از پاسخگو بودن و صحت اطلاعات قبل از خرید مطمئن شوند و کاملا بدیهی است که در صورت عدم پاسخگویی درست و به موقع از جانب ما به احتمال زیاد آن مشتری برای همیشه از دست خواهد رفت.

3. سایت خود را به روز نگاه دارید

همانطور که ما به نظافت و آراستگی پرسنل و فضای فیزیکی کسب و کار خود و تکمیل بودن اجناس اهمیت می‌دهیم در فضای آنلاین نیز باید به ظاهر سایت و مطالب منتشر شده در آن اهمیت دهیم و با انتشار منظم محتوای ارزشمند حضور خود را به مخاطبان یادآور شویم.

4. محتوای موثر و ارزشمند تولید کنید

محتوای موثر محتوایی است که در طی یک پروسه مشخص مخاطبان ما را به مشتری تبدیل می نماید و زمانی که ما محتوای ارزشمند و مفیدی درباره محصولات و خدمات خود و یا نقاط ضعف و قوت آنها به‌صورت منظم منتشر می کنیم علاوه بر جلب اعتماد مشتریان جایگاه ذهنی خود را نزد مخاطبین ارتقا داده و به عنوان یک کارشناس شناخته خواهیم شد و افراد تفاوت زیادی بین فروشندگان و کارشناسان قائل هستند و ترجیح می‌دهند از یک کارشناس خرید کنند. در این باره و انواع محتوایی که باید تولید کنیم در کتاب حجره آنلاین که درواقع راهنمای ورود به فروش آنلاین برای فروشگاه داران است در این رابطه بیشتر توضیح داده ام و پیشنهاد می‌کنم حتما آن را بررسی کنید.

5. صفحات وب سایت خود را کامل کنید

هیچکس به یک فروشگاه خالی اعتماد نمی کند! پس وب سایت خود را خالی رها نکنید و حتما صفحات کلیدی و مهم آن را تکمیل کنید. برای اهمیت موضوع و انتقال بهتر مطلب در این باره در دوره های آموزشی تبلیغات دریک مفصلاً صحبت می‌کنیم اما اگر به این مطلب علاقعه دارید پیشنهاد میکنم مقاله «صفحاتی که در وب سایت خود باید بسازیم» را مطالعه کنید.

6. از شیوه‌های پرداخت مطمئن و متنوع استفاده کنید

برای عملیات پرداخت اینترنتی، حتما از یک درگاه پرداخت معتبر استفاده کنید تا خریداران با اعتماد هزینه خرید خود را پرداخت کنند و سعی کنید از روش های سنتی و پیچیده مانند کارت به کارت و … خود داری کنید تا در زمان خود و مشتریان صرفه جویی نموده و اعتماد آنها را نیز بیشتر از قبل جلب کنید.

برای فروشگاه خود به یک درگاه پرداخت و یا شیوه پرداخت اکتفا نکنید و حد اقل از دو شیوه و یا درگاه پرداخت مجزا استفاده کنید. این کار دو مزیت ویژه دارد:

  1. در صورت اخلال در درگاه و یا شیوه پرداخت اول خریدار از منصرف نمیشود شوه دوم استفاده می‌کند.
  2. با دادن حق انتخاب به خریداران زمن انقال ارزش و حس خوب باعث جلب اعتماد ایشان شده و آنها به انتخاب خود به شیوه پرداختی که برایشان آشنا تر و معتبر تر است استفاده می کنند.

6. از شیوه‌های پرداخت مطمئن و متنوع استفاده کنید

استفاده از استراتژی‌های  باشگاه مشتریان و یا کد تخفیف به مشتریان علاوه بر جلب اعتماد افراد جدید باعث می‌شود مشتریان فعلی ما که پیش از این از محصولات و خدمات ما استفاده کرده اند و ما را می شناسند ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. این کار باعث میشود افراد جدیدی با کمترین هزینه با ما آشنا شوند که به واسطه معرفی فردی که او را می‌شناسند و به او اعتماد دارند به ما نیز راهت تر اعتماد نمایند.

اگر وب سایت شما با سایت ساز وردپرس طراحی شده باشد به آسانی و با استفاده از چند افزونه می‌توانید این روش ها را پیاده سازی کنید.

حرف آخر

در این مقاله به‌صورت خلاصه سعی داشتم 7 شیوه از مؤثرترین راه‌های جلب اعتماد مشتریان در فضای آنلاین را برای شما دوستان عزیز توضیح دهم البته شیوهای بسیار دیگری هست برای صرفه‌جویی در زمان از گفتن آنها اجتناب کردم و از بیان شیوه‌های بیشتر گفته شده مانند دریافت نماد اعتماد الکترونیک و یا اتصال به نقشه گوگل و … صرفه نظر کردم البته این به معنای بی‌اهمیت بودن این شیوه‌ها نیست بلکه آنها را به‌صورت جامع‌تری در کتاب حجره آنلاین توضیح داده‌ام که مطالعه آن را به عزیزانی که قصد درآمدزایی از فروش آنلاین را دارند پیشنهاد می‌کنم.