تبلیغ‌نویسی یا کپی‌رایتینگ (فرمول) تعاریف بسیاری دارد. آنچه در این مقاله کوتاه بیشتر برای من اهمیت دارد این است که برخلاف رسم مدارس و دانشگاه و یا مقالات سایت‌های متعدد، به‌جای بیان انبوهی داستان و اطلاعات کم‌ارزش، اصل مطلب را به‌صورت کاربردی درک کنید و بتوانید در هشت دقیقه یک تبلیغ بهتر برای خود بنویسید.

من تبلیغ‌نویسی را این‌طور تعریف می‌کنم:
ارائه یک پیشنهاد جذاب که توجه مخاطب را جلب و او را به یک اقدام مشخص در زمانی معین تحریک کند.

همین تعریف کوتاه بسیاری از اشتباهات رایج در تبلیغ‌نویسی‌ها را مشخص می‌کند:

  1. تبلیغ‌نویسی ارائه یک پیشنهاد است و افراد پیشنهادها را می‌خرند و نه محصولات را پس در تبلیغات و آگهی‌های خود صرفاً معرفی یک محصول و بیان قیمت و در بهترین حالت برخی ویژگی‌هایش آگهی نیست؛ بلکه معرفی محصول است و نباید انتظار معجزه از آن را برای افزایش فروشمان داشته باشیم.
  2. پیشنهاد باید جذاب باشد و توجه مخاطب را جلب کند. منظور من از جلب‌توجه دیده‌شدن آگهی نیست؛ بلکه باید متن یا آگهی ما چنان قدرتی داشته باشد که یک حس را به مخاطب القا کند و او خود را در مقابل یک موقعیت ویژه ببیند و نه یک محتوای فروش (این مورد را کمی جلو تر بیشتر توضیح خواهم داد)
  3. یک اقدام مشخص حلقه مفقوده اکثر تبلیغات است. مخاطبان باید دقیقاً بدانند چه کاری را به چه دلیلی و چطور انجام دهند. شاید با خود بگویید ما شماره تماس خود را در آگهی گذاشته‌ایم و آنها باید با ما برای خرید تماس بگیرند این که معلوم است!

نوشتن اطلاعات تماس بدیهی است؛ اما کافی نیست و شما صراحتاً باید بگویید با شما تماس بگیرند بیان همین نکته ساده باعث افزایش اثربخشی آگهی خواهد شد و حتی شاید بهتر باشد نام کارشناس پاسخگو را نیز اعلام کنید و یا از تیم کارشناسان پشتیبانی استفاده کنید.

  1. زمان معینی را برای فروش محصول و خدمات خود در نظر بگیرید عالی‌ترین پیشنهادهای خرید اگر محدودیت زمانی مشخصی نداشته باشند اثربخشی خود را از دست می‌دهند. افراد اگر بتوانند کاری را به بعد موکول کنند حتماً این کار را می‌کنند و تا جایی ادامه می‌دهند که حتی شاید از انجام آن منصرف شوند. پس برای پیشنهاد خود یک محدودیت در نظر بگیرید و شدیداً به آن پایبند باشید.
  2. تشویق به یک اقدام کافی نیست شما باید مخاطب خود را تحریک کنید. تفاوت این دوکلمه کاملاً مشخص است و قصد توضیح اضافه ندارم و فقط برای درک بهتر این دو متن را باهم مقایسه کنید.

متن اول: سحرخیزی برای موفقیت مهم و ضروری است سحرخیز باشید.

متن دوم: استشمام هوای تازه صبحگاهی و لذت تنفس در اکسیژن سحرگاهی انگیزه و موفقیت ما را افزایش می‌دهد. کافی است یک‌بار ساعت 5 صبح بیدارشدن را تجربه کنید.

همان‌طور که به شما قول داده بودم قرار است در کمتر از 8 دقیقه برای خود یک تبلیغ بهتر و حتی عالی بنویسید. البته علم تبلیغ‌نویسی بسیار مفصل است و احتیاج به مطالعه و تمرین و آزمون‌وخطا دارد و برای اینکه به یک تبلیغ نوین حرفه‌ای تبدیل شوید قطعاً به آموزش‌ها و مطالعاتی بیشتر از این مقاله نیاز دارید؛ اما می‌خواهم فرمولی را به شما بدهم که با استفاده از آن خیلی ساده و سریع برای هر کسب‌وکاری یک تبلیغ حرفه‌ای را بتوانید بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای بنویسید. کافی است به ترتیب این گام‌هایی که می‌گویم را انجام دهید:

  1. جذب (جلب‌توجه)

همان‌طور که قبل‌تر گفتم تبلیغ باید جذاب باشد و جلب‌توجه کند. درواقع تیتر تبلیغ ما، تبلیغ ماست. با خواندن تیتر مخاطب تصمیم می‌گیرد ادامه آن را بخواند و یا از آن عبور کند.

یکی از بهترین استراتژی‌ها بیان بزرگ‌ترین ترس‌ها و یا عمیق‌ترین آرزوهاست. به این موارد در مشتریان خود دقت کنید و از آنها در تبلیغ‌نویسی خود استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال یکی از آرزوهای مشترک افرادی که به کلاس آموزش موسیقی می‌آیند این است که در جمع دوستان قطعه‌ای را بنوازند و موردتوجه و تشویق قرار بگیرند پس در متن خود به آرزوهای آنها اشاره کنید.

  1. قول (چرا بخرم)

به افراد یک قول مشخص و یا دلیلی برای خرید بدهید که عالی و قابل‌اجرا باشد به‌عنوان‌مثال عنوان همین مقاله یک تبلیغ است برای تبلیغ‌نویسی در 8 دقیقه و یا برای مثال هنرجوی موسیقی یک تیتر جذاب می‌تواند این باشد که: در کمتر از 5 روز اولین آهنگ خود را در جمع دوستان بنوازید و تشویق و توجه بیشتر آنها را جلب کنید.

نکته مهم این است که این قول شما نباید فریبکارانه و دورازذهن باشد و باید دقیقاً قابل‌اجرا باشد.

  1. اثبات (چرا از شما بخرم)

قولی که می‌دهید را بهتر است اثبات کنید ویا به‌نوعی دلایلی و مزیت‌های خرید از خود را نسبت به رقبا و یا سایر راه‌حل‌ها توضیح دهید. در این مرحله که درواقع باید برای مخاطب اعتمادسازی انجام دهید. یکی از بهترین استراتژی‌ها تضمین خدمات و محصولات است به‌عنوان‌مثال بگوییم در صورت عدم رضایت ما با خوش‌رویی محصول را پس گرفته و تمام هزینه شما را عودت می‌دهیم. شاید فکر کنید این کار باعث سودجویی عده‌ای شود و یا رقبا سوءاستفاده کنند، بله ممکن است؛ اما اگر به‌صورت مدیریتی و به اعداد و ارقام حاصل از فروش دقت کنیم گارانتی محصول تا 3 برابر احتمال خرید را افزایش می‌دهد و در این حالت شیطنت انگشت‌شمار برخی افراد در مقابل افزایش چشمگیر حجم فروش دیگر چندان اهمیتی ندارد.

  1. اقدام (چرا الان بخرم)

همان‌طور که قبل‌تر خواندید افراد طبیعتاً بسیار احتمال کارند. ارائه تخفیف یک استراتژی عالی برای تحریک بیشتر مخاطب به مشتری شدن است؛ اما اگر شما بگویید تمام محصولات خود را با 70% تخفیف به فروش می‌رسانید احتمالاً افراد بسیاری زندگی و کار خود را برای آمدن به فروشگاه شما رها نمی‌کنند؛ اما اگر بگویید تنها برای امروز این‌گونه است شرایط کاملاً متفاوت است.

درواقع همیشه یک محدودیت باید در کنار مزیت ارائه شده وجود داشته باشد تا مشتری فکر کند موقعیتی را که از دست می‌دهد برای او یک ضرر محسوب می‌شود و باید هرچه زودتر محصول را خریداری کند.

البته ارائه تخفیف تنها استراتژی موجود نیست شما می‌توانید برای خریداران هدایایی را در نظر بگیرید و یا ارسال آن را رایگان کنید و … اما قطعاً باید یک‌زمان مشخص و منطقی را برای آن در نظر بگیرید.

با کمی خلاقیت و قراردادن این 4گام در کنار هم می‌توانید تبلیغات بسیار اثرگذارتر و بهتری را بنویسید که برای شما فروش خوبی را به ارمغان بیاورد.