دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود. این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بود. در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است و ما در دیجیتال مارکتینگ دریک قصد داریم با آموزش این مهارت ها به نوبه خود نقشی هرچند کوچک در رونق اقتصادی و شکوفایی کسب و کار های شما عزیزان ایفا نماییم .

" دیجیتال مارکتینگ آمیخته ای از بازاریابی، جذب و حفظ مشتری با استفاده از ابزارهای دیجیتال است."

نیل پاتل (دیجیتال مارکتر معروف هندی)- Developer

 طبق این تعریف دیجیتال مارکتینگ ابزار قدرتمندی برای بازاریابی محصولات و خدمات توسط رسانه های جدید نوظهور در دنیای دیجیتال است.

 

آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مناسب است؟

دیجیتال مارکتر ها می گویند: بازاریابی دیجیتالی برای هر کسب و کاری و در هر صنعتی کار می کند. صرف نظر اینکه شرکت شما چه چیزی می فروشد، دیجیتال مارکتینگ شامل شناسایی شخصیت خریداران برای درک نیاز آن ها و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. و به این معنی است که همه شرکت ها، چه از نوع B2B (فوش دو کسب و کار به هم) و چه B2C (فروش کسب و کار به مصرف کننده) می توانند از ابزار و تاکتیک های دیجتال مارکتینگ بهره مند شوند. تنها ابزار و نحوه استفاده از ابزارها ممکن است متفاوت باشد.

به نظر شما رستوران ها چگونه می توانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟

 

بخش‌های کلیدی دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی محتوا

بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ تولید و ارائه محتواهایی است که باعث جلب اعتماد مخاطب و خرید از ما می‌شود. منظور از محتوا ویدیوهای کوتاه آموزشی، مقالات، صوت‌ها، عکس‌نوشته‌ها و موارد دیگری هستند که مخاطب ما با مشاهده آن‌ها قانع می‌شود ما قابل‌اعتماد و حرفه‌ای هستیم و به این نتیجه می‌رسد که خرید از ما به‌ نفعش است. درواقع یکی از اصلی ترین خدمات ما آموزش روش های صحیح تولید محتوا و استراتژی های آن است ؛ جدا از آموزش های که در قالب دوره های حضوری و مجازی در جهت آموزش این مهم برگزار می کنیم ؛ پست های آموزشی بسیار ارزنه و کاربردی را به صورت رایگان در اینستاگرام دیجیتال مارکتینگ دریک منتشر می نماییم و از شما دعوت می کنم اگر به این مطالب علاقه مند هستید حتما در اینستاگرام به ما بپیوندید .

"اگر کسب و کارتان برروی اینترنت نباشد به زودی در بازار هم نخواهد بود."

بیل گیتس- Developer

  • تبلیغات آنلاین

برای آنکه افراد زیادی با شما آشنا شوند و در نهایت از شما خرید کنند لازم است بر افزایش ترافیک سایت  کار کنید. با تبلیغات آنلاین در وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و رسانه‌های اجتماعی افراد جدیدی را به سمت سایت و رسانه‌های خود هدایت می‌کنید. تبلیغات اینترنتی ارزان نیست و اگر در انجام تبلیغات آنلاین حرفه‌ای نشوید، پول زیادی را از دست خواهید داد.

  •  سئو (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو)

منظور از سئو آن است که در محتوا و ساختار سایت تغییراتی ایجاد کنیم تا وقتی مخاطب در گوگل کلیدواژه موردنظر ما را جستجو می‌کند، در اولین نتایج جستجو دیده شویم و بازدیدکنندگان سایت ما بیشتر شوند. البته به جز ایجاد تغییرات در سایت، کاری می‌کنیم سایت‌های دیگر به ما لینک بدهند تا رتبه بهتری کسب کنیم.

آیا وب سایت خود را ره اندازی کرده اید؟ یکی از خدمات دیجیتال مارکتینگ دریک مشاوره و طراحی وب سایت های شرکتی ، آموزشی و فروشگاهی است حتی اگر فعلا تصمیم به راه اندازی وبسایت ندارید ما به شما یک مشاوره رایگان درمورد طراحی وب سایت هدیه خواهیم داد.

  • بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی شامل جذب افراد به رسانه‌های شما، ایجاد تعهد در آن‌ها برای پی‌گیری مطالب شما و در نهایت ارائه پیشنهادهای فروش به آن‌ها است. البته اغلب بهتر است فرد را از رسانه اجتماعی به سایت بفرستیم و فروش در سایت اتفاق بیفتد. خیلی از افراد و حتی همکاران من فکر می کنند در دیجیتال مارکتینگ باید همه چیز در بستر دیجیتال برنامه ریزی شود !! در حالی که من معتقدم گاهی لازم نیست همه چیز در بستر دیجیتال باشد ؛ به عنوان مثال فرض کنید شما یک فروشنده خط تولید کارخانجات صنعتی هستید ؛ و متوسط قیمت محصولات و خدمات شما 3 میلیارد تومان است ؛ هر چقدر هم که با مهارت در دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی عالی کار کرده باشید نمیشود انتظار داشت مشتری شما این مبلغ را خرید اینترنتی بزند! شاید لازم باشد او را جذب کنید تا ادامه کار را در دفتر شما و در هنگام صرف یک فنجان چای زعفرانی و در محیطی آرام ادامه دهید و همین مقدار که به عنوان مثال تعداد جلسات شما از هفته ای 3 جلسه به 6 جلسه و یا بیشتر در هفته برسد ، یک موفقیت بزرگ است .

  • بازاریابی با ایمیل

وقتی مخاطب عضو سایت ما شد یا ایمیلش را در اختیار ما قرار داد، ایمیل‌های هوشمندی می‌فرستیم تا ابتدا اعتماد مخاطب به ما جلب شود و در مرحله بعد از ما خرید کند. مهارت‌هایی مثل نوشتن ایمیل‌های اثرگذار، ساخت سیستم ارسال ایمیل‌های خودکار و بررسی نتایج آن بخش‌های مهم ایمیل مارکتینگ هستند.

در مقالات و آموزش های بعدی بیشتر و مفصلاً به این موضوع خواهیم پرداخت؛ اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستید با وارد کردن ایمیل خود در کادر زیر و عضویت در خبرنامه دریک از اولین افرادی باشید که از انتشار مطالب و شروع دوره های آموزشی دریک مطلع می شوند.

عضویت در خبرنامه دریک

  • تبلیغ نویسی

منظور از تبلیغ نویسی نوشتن متن‌های اثرگذار برای سایت، صفحات محصول و رسانه‌های اجتماعی است تا بازدیدکننده با خواندن آن قانع شود که از ما خرید کند. تبلیغ نویسی آنلاین ترکیبی از مهارت‌های دیجیتال و قانع سازی است که باعث افزایش فروش می‌شود. تبلیغ‌نویسی اصولی دارد که باید یاد بگیرید.

  • افزایش نرخ تبدیل سایت

«بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت» بدین معنی که با ایجاد تغییراتی در سایت مثل انتخاب رنگ‌ها، جای هرکدام از المان‌هایی مثل دکمه‌ها، جزئیات منو و موارد دیگر باعث افزایش کلیک و فروش شویم. افزایش ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موضوع، طراحی و ساده‌سازی فرایند خرید است تا افراد بیشتری به‌راحتی از ما خرید کنند.

  • تحلیل سایت و بازدیدکننده

یکی از مهم‌ترین کارهای دیجیتال مارکتر، تحلیل سایت و رفتار بازدیدکنندگان است. ابزارهایی مانند Analytics وجود دارد که شرکت گوگل ارائه کرده و به کمک آن می‌توان تمام جزئیات بازدیدهای سایت و رفتار بازدیدکننده را تحلیل کرد. بدون این تحلیل‌ها نمی‌توانید تصمیمات مناسبی بگیرید. در این مقاله می‌خواهیم دید جدیدی نسبت به دیجیتال مارکتینگ پیشرفته کسب کنیم و با این دید بتوانیم تمام کارهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را به خوبی انجام دهیم.

چرا حتما باید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟

اگر به دنبال سود زیاد در کسب و کارتان هستید بهتر است از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید باید خودتان بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، به عنوان مثال بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال است. اگر شما بتوانید از طریق تولید محتوای هدفمند مشتری جذب کنید دیگری نیازی به هزینه های دیگر تبلیغاتی نخواهید داشت، البته این فقط یک مثال بود، منظور این است که اگر خودتان دیجیتال مارکتینگ بلد باشید در بسیاری از هزینه های تبلیغاتی خود می توانید صرفه جویی کنید.

از طرفی اگر شما یک کارآفرین باشید باید به همه چیز اراف داشته باشید، مهم نیست در همه چیز حرفه ای باشید ولی تا حدودی باید بلد باشید، چون یک کارآفرین حرفه همه چیز را می دانید ولی در بسیاری از مواقع خودش را درگیر کار نمی کند و از سیستم سازی که قبلا انجام داده استفاده می کند. دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند، در واقع بازاریابی دیجیتال یک قسمت جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است.

بازاریابی دیجیتال چه مزایایی دارد؟

بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی مزیت های زیادی دارد که در ادامه به چند مزیت مهم آن اشاره خواهم کرد.

  • بهترین روش جذب مشتری

به جرات می توان گفت در بازاریابی دیجیتال می توانید به بهترین روش ممکن مشتریان هدف خود را جذب کنید. به عنوان مثال با بازاریابی محتوا و بهینه سازی سایت برای گوگل می توانید با کیفیت ترین مخاطبان مربوط به کسب و کارتان را به صورت رایگان جذب کنید.

این در حالی است که در بازاریابی سنتی شاید هزینه های زیادی را برای جذب مشتری انجام دهید ولی در آخر نتیجه حاصل مورد قبول شما نباشد.

  • مقرون به صرفه بودن

بازاریابی دیجیتال نسبت به دیگر روش های بازاریابی بسیار ارزان تر است. به عنوان مثال در بازاریابی سنتی شاید شما مجبور باشید هزینه های زیادی را برای چاپ بروشور بپردازید. ولی در بازاریابی دیجیتال اصلا خبری از بروشور نیست! یک بار برای همیشه فقط باید هزینه طراحی آن را بدهید. و هر بار آن را برای مشتریان خود ایمیل کنید یا فایل PDF آن را در وب سایت خود قرار دهید.

  • گسترش مخاطبان هدف

با وجود دیجی کالا و بسیاری از فروشگاه های اینترنتی خوب در کشورمان بیشتر خرید ها اینترنتی شده است. این موضوع باعث شده تا افراد زیادی که تا به حال خرید اینترنتی انجام نداده اند هم مشتاق به خرید اینترنتی شوند. همین کافی است تا شما هم با استفاده از بازاریابی اینترنتی در بین رقبای خود قرار داشته باشید و محصولات و خدمات خود را در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار دهید.

  • تعامل راحت با مشتریان

بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر و بی دردسرتر از قبل با مشتریان خود در تعامل باشید. به عنوان مثال از طریق ایمیل، تلگرام، اینستاگرام و دیگر روش های ارتباطی همیشه با آن ها در تعامل هستید. و این مستقیما روی پیشرفت کسب و کارتان تاثیر مثبت می گذارد. از این طریق می توانید به راحتی نیازهای اصلی مخاطبان تان را کشف کنید و در مراحل بعدی به خوبی آن ها را رفع کنید.

  • ردیابی آسان مشتریان

شما با استفاده از بازاریابی دیجیتال به راحتی می توانید مشتریان خود را ردیابی کنید. اینکه قبل از خرید محصولات شما از چه صفحاتی دیدن کردن یا به واسطه ایمیلی که ارسال کرده اید چند نفر محصولات شما را خریده اند.

توسط ابزارهای آنالیزی مثل گوگل آنالیتیکس به راحتی می توانید کمپین های تبلیغاتی خود را تحلیل و بررسی کنید. مثلا اگر در گوگل ادوردز کمپینی راه اندازی کردید می توانید از تعداد کلیک ها و خرید های آن اطلاع کامل داشته باشید.

  • انعطاف پذیری بالا در بازاریابی دیجیتال

حتما می دانید در بازاریابی دیجیتال هم ممکن است خطاهایی وجود داشته باشد. مثلا در کمپین های تبلیغاتی ایمیلی یا بنری ممکن است در تحلیل آن ها خطاهایی وجود داشته باشد. اما قابل پیگیری و اندازه گیری است. به این دلیل می توان بازاریابی دیجیتال را انعطاف پذیر دید چون در بیشر مواقع می توانیم بهترین نتایج را از تحلیل های انجام شده داشته باشیم.

  • برندسازی آسان تر

در بازاریابی دیجیتال برندسازی خیلی ساده تر و کم هزینه تر است. ابزارهایی مثل بازاریابی محتوا، بازاریابی ویدیویی و بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی کار را برای هر کسی در برندسازی ساده کرده است. استفاده از این ابزارها هزینه زیادی نمی خواهد. اگر بتوانید از ترکیبی از این ابزارها در بازاریابی خود استفاده کنید جلب اعتماد مخاطبان برای شما ساده تر می شود و به مرور زمان آن ها هم به برندسازی شما کمک به سزایی می کنند.

  • دسترسی آسان به کاربران موبایلی

حتما می دانید درصد کاربران موبایلی در کشور ما بیشتر از کاربران دسکتاپی یا همان کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها هستند؟ حتما هم می دانید تبلیغات موبایلی مثل پوش نوتیفیکیشن، پیامک، ایمیل و شبکه های اجتماعی جزئی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال هستند. پس این بهترین موقع است که از طریق این ابزارها در معرض دید بخش عظیمی از مخاطبان اینترنتی قرار بگیریم.

 

آیا دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه است؟

برای اینکه مخاطب به خریدار تبدیل شود باید مسیری را با عنوان سفر مشتری در قالب قیف فروش پشت سر بگذارد. این اتفاق می‌تواند در دنیای آفلاین نیز اتفاق بیفتد، اما از آنجایی که ابزارها و روش‌های مناسبی برای اندازه‌گیری وجود ندارد، در نتیجه چنین چیزی عملا شدنی نیست. در بازاریابی دیجیتال در هر مرحله از سفر مشتری از لحظه آشنایی با شما تا نهایی شدن خرید و حتی پس از آن همراه مشتری هستید و با تحلیل‌های درست و شناسایی دقیق مخاطبان هدف می‌توانید هزینه‌های خود را به شدت کاهش داده و اثربخشی بازاریابی را افزایش دهید. از سوی دیگر رسانه‌های آفلاین بسیار گران هستند، در صورتی که در بازاریابی دیجیتال با روش‌های رایگان و حتی ارزان قیمت‌تر می‌توانید مشتری بیشتری جذب کنید و هر جایی مانع یا مشکلی وجود داشت نیز از سر راه بردارید. تنوع ابزارها و روش‌های مختلف در بازاریابی دیجیتال و کانال‌های متنوع توزیع محتوا به شما کمک می‌کند تا تبلیغات و فرایندهای بازاریابی شما کاملا سفارشی‌سازی شده باشد. همین موضوع نیز هزینه‌های شما را کاهش داده و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

تمرین :

در این مقاله برخی از روش های دیجیتال مارکتینگ پیاده سازی شد !

در قسمت نظرات برای من بنویسید آیا متوجه آنها شدید؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
5/5